Zmiany w zakresie świadectw szkolnych i arkuszy ocen

Minister Edukacji i Nauki podpisał nowe rozporządzenie w sprawie świadectw, dyplomów i innych druków, wprowadzające istotne zmiany dotyczące dokumentacji szkolnej. W dniu dzisiejszym system został dostosowany do zmian wynikających z najnowszego rozporządzenia. W dalszej części artykułu przedstawimy najważniejsze zmiany oraz rozwiejemy wątpliwości dotyczące umieszczania przedmiotów na świadectwie promocyjnym, opierając się na informacjach uzyskanych w kontakcie z Radcą Departamentu Kształcenia Ogólnego i Podstaw Programowych w Ministerstwie Edukacji i Nauki.
Nowe wzory świadectw bez nazw przedmiotów
Nowe wzory świadectw zostały opracowane bez wyszczególnionych nazw przedmiotów obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Od teraz do szkoły należy obowiązek odpowiedniego wpisania nazw przedmiotów - w tym procesie należy brać pod uwagę kolejność przyjętą w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół dla danego typu szkoły.
Jakie przedmioty umieszczać na świadectwie promocyjnym - odpowiedź od MEiN
Kontaktując się telefonicznie oraz drogą e-mailową z Departamentem Kształcenia Ogólnego i Podstaw Programowych w Ministerstwie Edukacji i Nauki (odpowiedzialnym za ustalanie wzorów świadectw i innych druków szkolnych oraz zasad ich wydawania) - uzyskaliśmy odpowiedź na niejednoznaczność w kwestii przedmiotów, które powinny zostać wpisane na świadectwie promocyjnym i kartce arkusza ocen za bieżący rok szkolny.
W naszym zapytaniu przytoczyliśmy paragraf 19. ust. 7., który głosi: “Na świadectwie szkolnym promocyjnym, świadectwie ukończenia szkoły, arkuszu ocen i indeksie, w części „Obowiązkowe zajęcia edukacyjne”, wpisuje się obowiązkowe zajęcia edukacyjne zgodnie z kolejnością przyjętą w ramowym planie nauczania dla danego typu szkoły na dany etap edukacyjny, określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 3 i ust. 4 ustawy – Prawo oświatowe, oraz zajęcia edukacyjne, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy.”.
Następnie podaliśmy dwa przykłady budzące wątpliwości dyrektorów i wychowawców, a także zadaliśmy główne pytanie:
Przykład 1.
Czy świadectwo promocyjne dla ucznia klasy V szkoły podstawowej powinno zawierać nazwę przedmiotu "przyroda" (zajęcia realizowane przez ucznia w klasie IV), a także "chemia" oraz "fizyka" (zajęcia, które uczeń będzie realizował w klasie VII)?
Przykład 2.
Czy świadectwo promocyjne dla ucznia klasy III liceum ogólnokształcącego powinno zawierać nazwę przedmiotu "Edukacja dla bezpieczeństwa" (zajęcia realizowane przez ucznia w klasie I), a także obowiązkowe zajęcia edukacyjne realizowane zgodnie z § 9 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. poz. 639 oraz z 2020 r. poz. 1008).?
Pytanie:
W danym roku szkolnym na świadectwie promocyjnym i kartce arkusza ocen za bieżący rok szkolny powinny zostać wpisane wszystkie obowiązkowe zajęcia edukacyjne obowiązujące dla danego typu szkoły na dany etap edukacyjny, czy wyłącznie te zrealizowane w danym roku szkolnym przez ucznia w kolejności zgodnej z ramowym planem nauczania?
Radca z MEiN odpowiadając na ww. zapytanie wyszczególnił dwa przypadki, cytujemy:
- "1. w arkuszu ocen wypełnianym pismem ręcznym należy wpisać wszystkie przedmioty realizowane na danym etapie edukacyjnym zgodnie z ramowymi planami nauczania,
- 2. w arkuszu ocen wypełnianym elektronicznie oraz na świadectwie promocyjnym należy wpisać przedmioty realizowane w danej klasie na danym etapie edukacyjnym zgodnie z ramowymi planami nauczania"
Zgodnie z powyższą informacją, wprowadziliśmy modyfikację systemu w tym zakresie.
Kolejność przedmiotów
W związku ze zmianami należy zwrócić uwagę na kolejność przedmiotów na świadectwie. W mobiDzienniku sugerujemy zweryfikować to podczas uzupełniania i zatwierdzania ocen.
W opcji uzupełniania i zatwierdzania ocen są dostępne dwa źródła przedmiotów:
- 1. Domyślne - na podstawie planu lekcji klasy i wystawionych ocen klasyfikacyjnych
- 2. Nowe - na podstawie Szkolnego Planu Nauczania klasy
Szkoły, które korzystają z opcji pierwszej, muszą samodzielnie zadbać o ich prawidłową kolejność na świadectwie, która powinna być zgodna z obowiązującym ramowym planem nauczania (Menu: Zasoby->Przedmioty).
Korzystanie z drugiej opcji tj. na podstawie Szkolnego Planu Nauczania klasy umożliwia automatycznie umieszczanie przedmiotów w prawidłowej kolejności na świadectwie i arkuszu ocen, a dodatkowo dodaje adnotacje (poziom języka, nauczanie dwujęzyczne, zakres rozszerzony), precyzyjnie dzieli długie nazwy przedmiotów na wiersze (zamiast obliczania na podstawie liczby znaków) czy też umożliwia zmniejszanie czcionki na przedmioty i oceny na świadectwie. Podczas uzupełniania nową metodą należy jedynie pamiętać, aby w module SPN ustawić kolejność powtarzających się przedmiotów z RPN, np. kształcenie zawodowe/modułowe zgodnie ze statutem szkoły.
Drobne, lecz istotne zmiany
W związku ze zmianą nazwy ministerstwa modyfikacji uległy nazwy wzorów, mianowicie na drukach symbol “MEN” został zastąpiony symbolem “MEiN” - fakt ten ułatwia odróżnienie nowych wzorów od dotychczasowych.
W przypadku niektórych wzorów zmianom ulega liczba wierszy przeznaczonych na wpisanie obowiązkowych zajęć edukacyjnych.