System kontroli dostępu do szkoły z wykorzystaniem legitymacji

Utrzymanie bezpieczeństwa w szkołach jest jednym z priorytetów władz szkoły. Ochrona uczniów, nauczycieli i mienia może być bardziej skuteczna przy użyciu nowoczesnych rozwiązań, które pozwalają sprawnie kontrolować dostęp do budynków. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest system kontroli dostępu do szkoły. Taki system wykorzystuje elektroniczne zamki oraz czytniki kart, które pozwalają na wejście tylko osobom upoważnionym posiadającym odpowiedni “klucz”, którym mogą być np. karta lub breloczek z modułem elektronicznym (chipem).
Czy można wykorzystać e-legitymacje do otwierania drzwi szkoły?
Od 12 lipca 2024 roku standardem we wszystkich szkołach w Polsce stały się e-legitymacje w formie plastikowych kart. Legitymacje w takiej formie mogą być wykorzystywane jako klucze dostępowe w systemie kontroli dostępu do szkoły - uczeń przykłada e-legitymację do czytnika i odblokowuje możliwość otworzenia drzwi do budynku. Legitymacja musi być wyposażona w elektroniczny chip.
Wybór legitymacji jako klucza dostępowego oferuje liczne korzyści:
- Dla dyrekcji oznacza:
- precyzyjną kontrolę dostępu do szkoły - legitymacje zawierają dane ucznia oraz funkcję dostępu. W przypadku zgubienia można ją natychmiast zablokować, co uniemożliwia nieautoryzowane wejście,
- oszczędność kosztów - eliminuje potrzebę zakupu dodatkowych kart dostępowych czy breloczków dla uczniów,
- wygodne i sprawne zarządzanie dostępem w jednym miejscu - jeśli szkoła korzysta z modułu zarządzania kontrolą dostępu w mobiDzienniku, o czym więcej piszemy w dalszej części artykułu,
- nowoczesny wizerunek szkoły - ten krok w stronę cyfryzacji pokazuje innowacyjne podejście do zarządzania szkołą.
- Dla uczniów natomiast jest to wygodne i praktyczne – nie muszą korzystać z dodatkowych breloczków czy dodatkowych kart dostępowych, wystarczy legitymacja, którą zawsze mają przy sobie.
Czy każda e-legitymacja może być użyta do wejścia do szkoły?
Decydując się na wykorzystanie e-legitymacji jako narzędzia dostępowego w systemie kontroli dostępu do szkoły, warto pamiętać, że nie każda z nich spełnia wymogi techniczne. Najprostsza, najtańsza wersja, która nie zawiera modułu elektronicznego, nie będzie działała jako klucz do drzwi. Aby e-legitymacja mogła pełnić funkcję karty dostępowej, musi być wyposażona w chip, który pozwala na komunikację z czytnikami zamontowanymi przy wejściach do budynków.
Jeśli szkoła zdecyduje się na wdrożenie e-legitymacji z modułem elektronicznym, kolejnym krokiem będzie wybór odpowiedniej technologii. Do najpopularniejszych na rynku należą MIFARE i Unique, które różnią się m.in. częstotliwością, poziomem zabezpieczeń, pamięcią. Wybór technologii zawartej w e-legitymacjach musi być dostosowany do systemu czytników, który zostanie zastosowany w szkole.
Czy można zarządzać dostępem uczniów do szkoły z poziomu dziennika elektronicznego?
Szkoły korzystające z mobiDziennika, mogą skorzystać z nowoczesnego modułu kontroli dostępu do szkoły. Moduł ten umożliwia dyrektorowi lub administratorowi sprawne kontrolowanie, które e-legitymacje mają aktywny dostęp do budynku.
Aby szkoła mogła korzystać z modułu kontroli dostępu w mobiDzienniku, konieczny jest zakup dedykowanego czytnika oferowanego przez firmę WizjaNet. Po wdrożeniu urządzenia, wszystkie e-legitymacje zakupione za pośrednictwem mobiDziennika są automatycznie zintegrowane z czytnikiem i widoczne w dzienniku elektronicznym szkoły. Proces ten nie wymaga od szkoły dodatkowej integracji – legitymacje są skonfigurowane z czytnikiem, a zadaniem administratora pozostaje jedynie aktywowanie dostępu.
System kontroli dostępu do szkoły w mobiDzienniku nie ogranicza się wyłącznie do legitymacji zakupionych za jego pośrednictwem. Jeśli szkoła wcześniej nabyła e-legitymacje od innego dostawcy, np. dla starszych klas, można je również zintegrować z systemem.
Jakie są korzyści z wykorzystania kontroli dostępu w MobiDzienniku?
Wdrożenie kontroli dostępu do szkoły w mobiDzienniku zapewnia wygodę i sprawność działania. Szkoła nie musi korzystać z zewnętrznych usług ani ręcznie konfigurować każdej legitymacji z czytnikiem na drzwiach. Zarządzanie wszystkimi legitymacjami odbywa się w jednym miejscu.
Zamówione przez mobiDziennik e-legitymacje, po wydrukowaniu są automatycznie widoczne w module zarządzania dostępem, a jedynym zadaniem administratora jest aktywowanie legitymacji kilkoma kliknięciami. Możliwe jest także wprowadzanie legitymacji od innego dostawcy. W przypadku zgubienia e-legitymacji przez ucznia, administrator może szybko dezaktywować zgubioną kartę, co zapobiega jej wykorzystaniu przez osoby nieupoważnione i chroni dostęp do budynku. Nie ma potrzeby wczytywania chipów do czytnika - wszystko odbywa się automatycznie.
Ponadto system kontroli dostępu do szkoły w mobiDzienniku umożliwia nadanie uprawnień dostępowych także pracownikom szkoły. Legitymacje nauczycieli, breloki czy inne karty dostępu mogą być dodane do systemu, pod warunkiem, że wszystkie elementy wykorzystują tę samą technologię – Unique albo MIFARE.
Dla szkół zainteresowanych rozszerzeniem systemu o inne klucze przygotowaliśmy szczegółową instrukcję, która krok po kroku wyjaśnia proces integracji z modułem i czytnikiem.
Do czego można wykorzystać e-legitymacje z chipem?
Wykorzystanie e-legitymacji szkolnych zawierających chip nie musi ograniczać się jedynie do otwierania drzwi budynku. Wedle aktualnie obowiązującego prawa na legitymacji szkolnej mogą być kodowane usługi związane z działalnością statutową szkoły oraz z przejazdami środkami publicznego transportu zbiorowego.
A zatem e-legitymacje można także z powodzeniem wykorzystywać m.in. w:
- w stołówce szkolnej jako karta obiadowa,
- w bibliotece,
- do otwierania szafek szkolnych,
- jako bilet w komunikacji miejskiej (w zależności od miasta).