Dziennik elektroniczny mobiDziennik wersja 17 - historia zmian

Wersja 17.3 - 9 stycznia 2024

  • Panel dyrektora

    • w opcji: Sekretariat -> Sprawozdawczość (SIO):
      • wprowadzono zbiorczy przegląd danych dot. realizacji zajęć religii/etyki
      • w opcji wychowanie do życia w rodzinie wycofano klasy 1 - 3 szkoły podstawowej oraz dodano podsumowanie dla każdej ze szkół
      • w opcji korzystanie ze świetlicy również dodano podsumowanie dla każdej szkoły
    • moduł dyżurów:
      • w module zastępstw w opcji dodawania nowego zastępstwa (lub edycji istniejącego zastępstwa) dodano informację o przerwach, podczas których nauczyciel pełni dyżur
      • zrezygnowano z uwzględniania preferowanych godzin niedostępności podczas układania dyżurów
      • w podsumowaniu nauczycieli, w kolumnie “Aktualna l. dyż./lek.” wprowadzono sumowanie jednostek lekcyjnych w lekcjach z dzienników nie pokrywających się ze słownikiem godzin obowiązującym w danym planie
    • w opcji: Dzienniki -> Oceny -> Uczniowie bez ocen -> dodano zestawienie "Uczniowie bez żadnej oceny cząstkowej standardowej"
    • w rejestrze wypadków:
      • usprawniono formę wizualną wydruku protokołu
      • dodano informację, o osobie, która dokonała ostatniej edycji danego zdarzenia/wypadku, uwzględniono informacje o czasie oraz adresie IP
    • zmodyfikowano import z programu OSON by w przypadku przesłania pustych pól, dane w mobiDzienniku nie zostały wyczyszczone
  • Panel dyrektora i nauczyciela

    • wprowadzono automatyczne umieszczanie przedmiotów rozszerzonych w wydruku dziennika wyłącznie na podstawie SPN. W przypadku braku danych w module SPN - przedmioty rozszerzone zostaną umieszczone na podstawie oznaczenia przedmiotu rozszerzonego w edycji danego przedmiotu (z konta dyrektora/administratora: Zasoby -> Przedmioty)
    • w zakresie informacji specjalisty:
      • wprowadzono możliwość wyznaczenia konkretnego dziennika różnego specjalisty podczas dodawania nowej informacji specjalisty
      • umożliwiono zapis wielu diagnoz dla tego samego ucznia przez jednego specjalistę
      • zróżnicowano interfejs dodawania nowej informacji oraz edycji istniejącej informacji
      • w edycji informacji specjalisty dodano przycisk umożliwiający jej skasowanie
      • zróżnicowano interfejs przeglądu informacji specjalisty na koncie dyrektora oraz nauczyciela
      • w wydruku zajęć specjalistycznych danego dziennika będą wykazywane diagnozy powiązane z tym dziennikiem i/lub niepowiązane z żadnym dziennikiem, ale dotyczące ucznia i specjalisty związanego z dziennikiem o którym mowa
    • usprawniono wydruk dyżurów poprzez ujednolicenie szerokości kolumn
    • zwiększono dopuszczalną liczbę znaków podczas uzupełniania nazwy dzienników różnych z 100 do 150
    • w wydruku karty wycieczki dodano uwzględnianie godziny wyjazdu oraz powrotu w terminie wycieczki
    • usprawnienie liczenia zastępstw w powiadomieniu znajdującym się w menu (czerwone kółko z liczbą)
    • w module Arkusze WOPFU/IPET wprowadzono 3 nowe wzory arkuszy:
      • IPET - wzór mobDziennik (ogólny)
      • IPET - wzór mobiDziennik (szczegółowy)
      • WOPFU - wzór mobiDziennik
  • Panel nauczyciela

    • w opcji Lekcje poprawiono wyświetlanie się dyżurów odbywających się w tym samym czasie
    • w przeglądzie planu lekcji dodano podział dyżurów na kolumny w przypadku więcej niż jednego dyżuru w tym samym czasie
    • podczas wpisywania uwagi przez lekcję wprowadzono możliwość oznaczania osób, które mają zostać powiadomione o nowej uwadze
    • wprowadzono limit 100 ocen “+/-” w danej kolumnie
  • Panel rodzica, ucznia, użytkownika zewnętrznego

    • zrezygnowano z domyślnego oznaczania chęci otrzymywania powiadomień e-mail podczas zakładania nowego konta użytkownika
    • wyłączono domyślnie oznaczoną chęć powiadomień e-mail na kontach użytkowników
    • w raporcie dziennym i tygodniowym zrezygnowano z uwzględniania ocen z dzienników różnych nieoznaczonych jako główne oraz oznaczonych jako niewidoczne dla rodzica/ucznia
    • w aplikacji mobilnej dodano dni wolne w kalendarzu
  • Panele wszystkich użytkowników

    • w formularzach został zaimplementowany mechanizm sprawdzający obecność znaku spacji na początku lub na końcu treści w polu. Od tego momentu taki znak automatycznie zostanie usunięty podczas opuszczania pola, wyjątkiem powyższej reguły jest formularz znajdujący się w panelu logowania oraz pola przeznaczone do wpisania hasła
    • usprawniono algorytm losowania szczęśliwego numerka
    • w aplikacji mobilnej:
      • zmodyfikowano sposób wyświetlania przycisków w menu użytkownika
      • usprawniono przesyłanie powiadomień o nowej wiadomości

Wersja 17.2 - 21 listopada 2023

  • Panel dyrektora

    • w module dyżurów:
      • wprowadzono nowy mechanizm automatycznego układania dyżurów, który jest znacznie efektywniejszy niż jego poprzednik
      • odświeżono interfejs układania dyżurów, by ułatwić przegląd i weryfikację danych czy planowanie dyżurów
      • uwzględniono przypadki przerw pokrywających się czasowo, np. 07:40 - 08:00 i 07:50 - 08:00
    • w preferencjach globalnych planu lekcji wprowadzono konfigurację maksymalnej liczby przerw z rzędu, na których nauczyciel może pełnić dyżur
    • w słowniku dopasowania rejonów i sal wprowadzono możliwość zbiorczego dopasowania rejonu lub sali klikając w nagłówek kolumny lub wiersza
    • w funkcji przepisywania godzin dyżurów dla danego planu lekcji uwzględniono również przepisywanie słownika powiązań rejonów dyżurów i przerw
  • Panel dyrektora i nauczyciela

    • w edycji różnych dzienników wprowadzono ustawienie dotyczące uwzględniania czasu trwania lekcji/zajęć danego dziennika do obliczania proporcji czasu dyżurowania nauczycieli
    • wydruk obecności dziennika internatu - usprawnienie wydruku w przypadku dużej liczby jednostek lekcyjnych
  • Panele wszystkich użytkowników

    • w przeglądach wypożyczonych książek z mobiBiblioteki wprowadzono informację o numerze inwentarzowym danej książki

Wersja 17.1 - 25 października 2023

  • Panel dyrektora

    • w module automatycznego układania planu lekcji wprowadzono zbiorczy podgląd planu klas, nauczycieli i sal, po otrzymaniu wygenerowanego planu
    • w listach uczniów dodano możliwość dodania kolumn z adresem szkoły obwodowej oraz adresem szkoły nauki ucznia
    • dla kont, którym przydzielono uprawnienie "Sekretariat", a jednocześnie nie nadano dostępu do analiz dzienników udostępniono dostęp do menu "Analizy", ale jedynie do podejrzeń konfliktów danych uczniów
    • podczas dodawania/edycji nauczyciela wprowadzono automatyczną weryfikację czy podany numer PESEL jest unikalny
    • w konfiguracji panelu rodzica/ucznia wprowadzono zasadę, że jeżeli wyłączono widok menu frekwencji to automatycznie wyłączana jest możliwość usprawiedliwiania przez rodziców/pełnoletnich uczniów
    • w kartotece ucznia dla powiązanych kont udostępniono informację o statusie weryfikacji dwuetapowej wraz z możliwością jej włączania/wyłączania
    • wycofane zostały tabelaryczne wydruki wszystkich planów klas i nauczycieli
    • automatyczne układanie dyżurów zostało ulepszone pod kątem uzyskiwania większego stopnia obsadzenia oraz jakości dyżurów
  • Panel dyrektora i nauczyciela

    • w dodatkowych zespołach dzienników różnych umożliwiono zapis dodatkowych wychowawców
    • zaktualizowano wydruki:
      • MEN-I/73 - zaświadczenie o spełnianiu obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego do wzoru MEiN-I/81
      • MEN-I/74 - informacja o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej do wzoru MEiN-I/82
    • w wydruku dziennika internatu:
      • w rocznym planie pracy wycofano numerowanie poszczególnych akapitów oraz dodano między nimi większe przerwy aby uczytelnić wydruk
      • dodano wydruk Wykaz uczęszczania wychowanków na zajęcia
    • podczas wpisywania uwagi pojedynczemu uczniowi wprowadzono możliwość wyboru osób, do których powinno zostać wysłane powiadomienie o uwadze. Osoby do powiadomienia można wybrać spośród 3 grup: wychowawców ucznia, dyrektorów/administratorów oraz nauczycieli
    • moduł arkuszy IPET został przebudowany na arkusze WOPFU/IPET:
      • podczas zapisu arkusza można wybrać czy jest to WOPFU czy IPET
      • na listach arkuszy dodano informację jaki został wybrany typ
      • aktualnie wszystkie dotychczasowe arkusze zostały zapisane jako IPET, jeżeli trzeba to należy dany dokument edytować i wybrać prawidłowy typ
      • w panelu dyrektora/administratora zmodyfikowano widok modułu tzn. najpierw są wyświetlane klasy, w których zapisano jakikolwiek arkusz wraz z ich liczbą z podziałem na typy, następnie po kliknięciu w daną klasę pojawia się lista uczniów, którym jakiś arkusz zapisano (również z liczbą i podziałem na typy), a po wybraniu konkretnego ucznia pojawiają się jego arkusze
      • w późniejszym czasie zostanie również zmodyfikowany systemowy wzór arkusza IPET oraz zostanie dodany systemowy wzór WOPFU
    • w module oświadczeń:
      • wprowadzono termin składania decyzji, które oznacza datę, do której oświadczający może złożyć oświadczenie lub zmienić decyzję
      • umożliwiono dodanie do wzoru tylko jednego przycisku decyzyjnego
      • na listach oświadczeń będą wykazywane tylko te związane z bieżącym rokiem szkolnym, natomiast w dziennikach archiwalnych włączono możliwość przeglądu wcześniejszych oświadczeń (związanych z danym rokiem szkolnym wybranego dziennika)
    • w zestawieniu lekcji nieuruchomionych:
      • w pozycji "Pokaż lekcje" zrezygnowano z pierwszych dwóch opcji wybory, na ten moment pozostała tylko opcja "nieuruchomione, nieodwołane i niemające niczego w zamian"
      • w panelu nauczyciela przy każdej wykazanej lekcji dodano przycisk umożliwiający jej uruchomienie
    • w zachowaniu wybranego ucznia pod przeglądem uwag dodano informację o sumie punktów wynikających z uwag jeżeli zostały one wprowadzone
    • w arkuszach ocen wprowadzono mechanizm, który podczas generowania pliku pdf automatycznie zmniejsza wielkość czcionki dla wpisanych szczególnych osiągnięć jeżeli jest to konieczne. Niemniej w przypadku bardzo długich zapisów może okazać się, że treść należy skrócić aby nie doszło do nieprawidłowego wydruku arkusza
    • podczas tworzenia nowego lub edycji istniejącego konta powiązanego z uczniem system będzie informował jeżeli w loginie zostanie wpisany na końcu znak spacji. Ostrzeżenie o takiej sytuacji pojawi się również w pliku pdf jeżeli zostanie użyta opcja "wygeneruj hasło na wydruk"
    • w kartotece ucznia w sekcji "Klasy i zespoły ucznia" opcję skasowania powiązania z klasą pozostawiono tylko w przypadku kiedy uczeń ma więcej niż 1 powiązanie z klasami
    • w zestawieniu lekcji według znaczników przeznaczono więcej miejsca na wyświetlanie tematu w przypadku kiedy wybrano wyświetlanie poszczególnych lekcji
    • na etapie dodawania/edycji dzienników różnych dodano walidację wyboru poziomu edukacji w przypadku wyboru zmiennego składu
    • podczas dodawania/edycji ucznia wprowadzono blokadę podania takiego samego adresu e-mail dla ojca/opiekuna prawnego oraz matki/opiekunki prawnej. Dotyczy to zarówno kartotek tzw. bieżących uczniów jak i uczniów w bazie sekretariatowej
    • w opcji zbiorowego generowania kont dostępowych wyszczególniono komunikat informujący o możliwości wykorzystania adresów e-mail z kartotek uczniów
    • dla punktowych grup ocen umożliwiono korzystanie zarówno ze znaku kropki jak i przecinka przy określaniu maksymalnej liczby punktów
  • Panel nauczyciela

    • w lekcjach uruchamianych w dzienniku zajęć przedszkola wycofano średnie ocen oraz możliwość zapisu ocen śródrocznych/rocznych
    • w zwolnieniach sekcję "Zwolnienia mojej klasy" uruchomiono również dla wychowawców klas 1-3 szkoły podstawowej oraz przedszkoli
  • Panel rodzica, ucznia, użytkownika zewnętrznego

    • na kontach rodziców w opcji edycji profilu dodano szczegółowy komunikat związany z możliwością scalania/łączenia swoich kont
    • w opcji Moje konto -> Połączone konta -> Połącz konto wprowadzono blokadę uruchomienia operacji dla kont różnych płci
  • Panele wszystkich użytkowników

    • zaktualizowana została aplikacja mobilna, w której m.in. wprowadzono automatyczne dostosowywanie wielkości czcionki do ustawień systemowych urządzenia, podnosząc w ten sposób komfort z jej korzystania. Usprawniono również działanie powiadomień
    • w wiadomościach, grupach odbiorców, płatnościach i komunikatach usunięto osobną grupę "Użytkownicy zewnętrzni", a grupę "Rodzice" zamieniono na "Rodzice i użytkownicy zewnętrzni". Osoby o takim rodzaju konta na liście użytkowników będą w nawiasie zawierać opis, że nie są rodzicami/opiekunami, a użytkownikami zewnętrznymi

Wersja 17.0 - 1 września 2023

  • Panel dyrektora

    • wprowadzono testowy moduł automatycznego układania planu lekcji
      • aby opcja mogła poprawnie zadziałać należy uzupełnić m.in. preferencje układania, grupowanie zespołów czy przydziały - są to opcje, które również zostały dodane do systemu. Instrukcja związana z tymi zagadnieniami znajduje się pod adresem: https://mobidziennik.pl/pliki/inne/instrukcja-plan-lekcji.pdf
      • sama opcja zamawiania znajduje się w menu "Plany->Automatyczne układanie planu". Składając zamówienie prosimy o dokładne zweryfikowanie wszystkich danych, gdyż jakikolwiek błąd może pozbawić nas szans na ułożenie planu. Po złożeniu zamówienia, prosimy o cierpliwe oczekiwanie na rezultat, który może pojawić się po kilku godzinach lub dniach, gdyż w obecnej fazie samodzielnie weryfikujemy ułożone plany.
      • chcemy podkreślić, że moduł nie jest jeszcze w pełni gotowy i może nie osiągać idealnych wyników we wszystkich przypadkach. Planujemy fazę testów tej funkcji podczas roku szkolnego 2023/2024.
        Dodatkowo zapewniamy, że przez najbliższe dwa lata moduł będzie dostępny za darmo.
        Ponadto, nie mamy pewności, czy zarezerwowana moc obliczeniowa na okres testowy będzie wystarczająca dla wszystkich chętnych. Natomiast będziemy dokładnie obserwować wyniki i zgłaszane przez użytkowników uwagi, aby systematycznie wprowadzać poprawki i usprawnienia. Państwa opinie i zaangażowanie będą dla nas niezwykle cenne w tym procesie
    • rejestr nieobecności nauczycieli został przeniesiony do menu "Zastępstwa"
    • w zakresie sekretariatu:
      • podczas edycji kartoteki w księdze uczniów nawet jeżeli zaznaczono opcję "zapisz identyczne dane również w kartotece ucznia z bieżącego roku szkolnego" to określone dane nie zostaną zapisane w kartotece jeżeli w księdze są puste
      • w sprawozdawczości SIO dla dynamicznych kalendarzy wyboru daty wprowadzono ograniczenia do zakresu roku szkolnego w rozumieniu 1 września do 31 sierpnia
    • przy dodawaniu do klasy uczniów przez opcję "Zasoby -> Klasy i zespoły -> Wybór klasy -> Zarządzaj uczniami -> Przypisz wolnych" jeżeli wybrano ucznia z bazy sekretariatowej (tzw. pozostali uczniowie), który posiada już wpis w księdze uczniów, to numer z księgi zostanie automatycznie wpisany do jego kartoteki
    • w zespołach oznaczonych jako tzw. szablon dziennika różnego uniemożliwiono zmianę ich typu na klasę. Są to zespoły, które zostały utworzone podczas dodawania dziennika różnego o zmiennym składzie lub zostały zapisane jako zespoły dodatkowe dla danego dziennika różnego
    • w eksporcie do SOU pominięto uczniów nieaktywnych w żadnej klasie
    • w menu "Zasoby -> Uczniowie" przywrócono opcję Uczniowie bez zdjęć
    • w wybranych opcjach edycyjnych w kartotece ucznia, po ich zapisie dodano wyświetlanie odpowiednich przycisków powrotu do klasy ucznia lub listy uczniów w zależności jaką ścieżką użytkownik uruchomił wcześniej kartotekę
    • na liście przedmiotów zamieniono miejscami kolumny oznaczające kolejność oraz systemowe id
  • Panel dyrektora i nauczyciela

    • przy dodawaniu/edycji dziennika różnego:
      • nauczycielom dodano możliwość określania głównego wychowawcy oraz wychowawców dodatkowych
      • w przypadku zdefiniowania tylko jednej szkoły zostanie ona wybrana automatycznie
      • zrezygnowano z odgórnego ustawiania domyślnej daty aktywności uczniów
      • zakres możliwych do wyboru dat ograniczono do ram roku szkolnego
    • w dodatkowej kartotece ucznia:
      • dodano pozycje:
        • promowany z wyróżnieniem
        • przedłużenie okresu nauki - informacja wykorzystywana również w arkuszach ocen
        • ukończył szkołę
        • ukończył szkołę z wyróżnieniem
        • nie ukończył szkoły
      • jeżeli uczeń będzie na koniec roku niepromowany, nie ukończył szkoły lub ma przedłużony okres nauki to należy to zaznaczyć za ostatni okres w części "promocja". Taki uczeń będzie zaimportowany do dziennika na nowy rok szkolny, ale bez przypisania do jakiejkolwiek klasy
      • ponadto w klasach promocyjnych opcje związane z ukończeniem szkoły nie będą widoczne
    • w wydruku dziennika lekcyjnego dla klas 1-3 szkoły podstawowej obsłużono sytuacje, w których przez cały tydzień nie wpisano żadnych lekcji, ale wprowadzono dni wolne
    • w wydruku "Realizacja programu zajęć" dziennika zajęć specjalistycznych, dla opcji generowania całościowego (w przeglądarce lub przez zamówienia wydruków) wprowadzono pomijanie tygodni, w których nie wpisano żadnych lekcji
    • w szkołach dla dorosłych dla wydruków "Zestawienie ocen..." uwzględniono przypadki, że dla danego numeru nie ma ucznia
    • w przeglądach ocen dla opcji drukowania wprowadzono rozwiązanie uwzględniające sytuację, w których jedna grupa ocen zawiera więcej kolumn niż maksymalna ich liczba, która może zmieścić się na jednej stronie
  • Panel nauczyciela

    • pedagogom, pedagogom specjalnym i psychologom wyłączono możliwość kasowania swoich dzienników
  • Panele wszystkich użytkowników

    • rozszerzono algorytm zapobiegania auto wylogowaniu m.in. dla przypadków długotrwałej pracy w systemowym edytorze tekstu