Wersja 11.9 - 25 marca 2018
-
Panel dyrektora
- rozbudowano moduł zastępstw pozwalając na ich planowanie również na podstawie wyboru klasy/zespołu. Należy pamiętać, że w takim przypadku lista generowanych lekcji z planu nie będzie dotyczyć tylko wybranej klasy/zespołu lecz będą to wszystkie lekcje powiązane z uczniami wybranej klasy/zespołu
- wprowadzono klasy/zespoły tymczasowe poprzez możliwość zdefiniowania opcjonalnych dat obowiązywania na etapie tworzenia/edycji klasy/zespołu. Dzięki określeniu tych dat dana klasa/zespół będzie w określonych miejscach systemu widoczny bądź nie
- w konfiguracji dodano możliwość uruchomienia modułu usprawiedliwień dla pełnoletnich uczniów na podstawie daty urodzenia w kartotece ucznia
- w przypadku integracji z systemem mobiBiblioteka umożliwiono przegląd i rezerwowanie książek w menu "Wiadomości->Biblioteka"
- dla każdego z okresów dodano zbiorcze zestawienia "Dzienniki->Wydruki->Inne wydruki i eksporty->Zagrożenie oceną niedostateczną, nieklasyfikowaniem oraz oceną naganną zachowania"
- udostępniono opcję "Dzienniki->Wydruki...->Inne wydruki i eksporty->Eksport do pliku SOU" dla wybranych klas
- dodano opcję "Zasoby->Klasy i zespoły->Wybór klasy->Eksport do csv". Struktura pliku jest zgodna z plikiem csv, którego instrukcja znajduje się w menu "Zasoby->Klasy i zespoły->Wybór klasy->Zarządzaj uczniami->Importy->import uczniów z pliku CSV (Excel)"
- dla operacji edycji oceny w słowniku ocen wprowadzono mechanizm automatycznie powodujący analogiczne zmiany w już wystawionych ocenach
- w module świadectw umożliwiono zablokowanie danego świadectwa, co uniemożliwi dalszą jego modyfikację
- w raporcie przedstawiającym uczniów niespełniających obowiązku szkolnego dodano możliwość podania innej wartości nieobecności nieusprawiedliwionych niż domyślne 50%
- w statystyce pracy nauczycieli dodano medianę cząstkowych ocen nieanulowanych i nieopisowych. Została ona również uwzględniona w wydruku pdf oraz eksporcie csv
- w podejrzeniach konfliktów obecności w dymkach informacyjnych dodano informację o jednostce lekcyjnej, której dany status dotyczy
- w kalendarzu szkolnym pozwolono na definiowanie kategorii wydarzeń, które następnie można powiązać z danym wpisem
- w słowniku kategorii uwag dodano informację o liczbie wpisanych uwag dla danej kategorii
- wprowadzono opcje związane z wykresami:
- "Dzienniki->Lekcje zrealizowane->Wykresy lekcji" prezentującą wykresy dla wybranych parametrów z podziałem na nauczycieli
- "Dzienniki->Oceny->Wykresy średnich ocen", która przedstawia średnie ocen dla wybranych parametrów z podziałem na klasy
- "Dzienniki->Oceny->Rytmiczność oceniania" gdzie znajdują się dla każdego nauczyciela wykresy z podziałem na poszczególne miesiące roku szkolnego. Zależnie od wyboru są to wykresy przedstawiające: liczbę ocen, liczbę ocen na ucznia, liczbę ocen na lekcję
- na liście dzienników różnych dodano możliwość sortowania ich na podstawie czasu wpisania klikając w ikonkę informacyjną z lewej strony
- w module wycieczek/praktyk w przypadku wyboru klasy o poziomie edukacji przedszkole, zerówka bądź klasa 1-3 szkoły podstawowej uwzględniono tzw. dodatkowe zespoły podczas wczytywania odpowiedniego słownika godzin
- w opcji "Dzienniki->Frekwencja->Frekwencja klas->Frekwencja dzienna" w dymkach ze szczegółami obecności danego ucznia dodano numery poszczególnych lekcji dla klas starszych (od 4-tej klasy szkoły podstawowej w górę)
- w ekranach wyświetlacza informacji z mobiDziennika wprowadzono mechanizm prezentowania zastępstw na całej powierzchni jeśli nie ma komunikatów do wyświetlenia
- na etapie przypisywania uczniów do zespołu w opcji "Zasoby->Klasy i zespoły->Wybór zespołu->Zarządzaj uczniami->Przypisz uczniów" w przypadku wybrania zespołu dodatkowego dziennika różnego pozwolono na wybór uczniów tylko z klasy, dla której zapisano ów dziennik różny
- import z planu lekcji aSc 2010 został rozbudowany z uwzględnieniem specyficznych przypadków
- dla zestawień csv "Zestawienie frekwencji za X okres" oraz "Zestawienie ocen X" w menu "Dzienniki->Wydruki...->Inne wydruki i eksporty" uwzględniono nietypowe przypadki zmian klas przez uczniów
- w interfejsie edycji informacji o wypisie ucznia ze szkoły wprowadzono dodatkowe komunikaty informacyjne
- dodano usprawnienia techniczne w imporcie ocen końcowych z lat poprzednich
-
Panel dyrektora i nauczyciela
- rozbudowano rejestr wycieczek wprowadzając możliwości:
- wyboru uczestników z klas jak i spoza szkoły
- określenia kierownika spoza grona pedagogicznego
- zaplanowania zastępstw za nauczycieli, którzy biorą udział w wycieczce
- zaplanowania zastępstw klas, których uczniowie biorą udział w wycieczce
- utworzenia tymczasowych zespołów na czas trwania wycieczki oraz zapisu lekcji dla nich
- sprawdzenia obecności uczestników z uwzględnieniem ich w powiązanych lekcjach nieuruchomionych
- szczegółowy opis modułu znajduje się w instrukcjach lub bezpośrednio pod tym linkiem
- w interfejsie definiowania klas/zespołów zmieniono kolejność pól, tak aby najpierw określany był poziom, a potem nazwa
- w wydruku "Wywiadówka - wydruk ocen: przewidywanych śródrocznych, śródrocznych, przewidywanych rocznych, rocznych" wprowadzono możliwość wyboru układu wydruku tj. "A4 w orientacji poziomej (2 uczniów na stronie)" lub "A4 w orientacji pionowej (1 uczeń na stronie)"
- algorytm wykrywający czy dla danego ucznia można złożyć arkusz ocen (na podstawie zapisów w latach poprzednich) został rozszerzony o uwzględnienie niestandardowych oznaczeń poziomów klas gimnazjalnych
- wprowadzono obsługę arkuszy IPET
- w panelu dyrektorskim w menu "Zasoby->Uczniowie->Arkusze IPET"
- w panelu nauczycielskim w menu "Uczniowie->Arkusze IPET"
- każdy użytkownik może dodawać/modyfikować wzory arkuszy
- generowanie arkuszy dla konkretnego ucznia jest dostępne dla kont administracyjnych, wychowawców, pedagogów/psychologów i nauczycieli uczących
- udostępniono rozkłady materiału:
- Nowa Era
- Elementarz odkrywców - klasa 1., okres II
- MAC
- Edukacja wczesnoszkolna - Oto ja – klasa 1., cz. 3-4.
- Wychowanie fizyczne - Oto ja - klasa 1., cz. 3-4.
- Nowa Era
- w szablonach sprawozdań dla elementów "Oceny zachowania" uwzględniono również oceny uczniów już nieaktywnych w klasie, które jeszcze w niej otrzymali
- w tzw. innych wydrukach dzienników różnych dla pozycji "Dziennik - oceny opisowe" zmniejszono marginesy aby uwzględnić przypadki bardzo długich ocen
- wprowadzono dodatkowe logowania systemowe dla wybranych operacji (np. zatwierdzania/anulowania zatwierdzenia lekcji, kasowanie kategorii uwag), które mogą być pomocne przy wyjaśnianiu specyficznych problemów suportowych
- rozbudowano rejestr wycieczek wprowadzając możliwości:
-
Panel nauczyciela
- w uruchomionej lekcji:
- w zakresie tematów (po kliknięciu przycisku "Temat"):
- wprowadzono możliwość przełączenia się na inny rozkład materiału niż ten zdefiniowany dla klasy/zespołu lekcji. System pozwoli na
taką operację jeżeli wykryje rozkłady materiału z tego samego przedmiotu:
- przypisane do uczniów wchodzących w skład klasy/zespołu lekcji
- autorstwa nauczyciela prowadzącego lekcję
- materiały dydaktyczne:
- zostały rozdzielone na 2 niezależne pozycje tj. materiały dydaktyczne/notatki dla nauczyciela oraz materiały dydaktyczne/notatki dla uczniów (rodziców). Analogiczny podział wprowadzono w rozkładach materiału
- zostały wzbogacone o możliwości formatowania tekstu oraz uruchomienia edytora graficznego pozwalającego na utworzenie rysunku, grafiki, wykresu czy pokazu slajdów
- dodano możliwość oznaczenia czy lekcja ma być liczona do realizacji ramowego planu nauczania (pole checkbox z etykietą RPN)
- analogiczne oznaczenia dodano w rozkładach materiału - zarówno w lekcji jak i w menu głównym "Tematy->Rozkłady materiału". Informacje te są również uwzględnianie przy operacjach udostępniania i wczytywania rozkładów
- w kolumnie definiującej realizację tematu pozwolono zarówno na jej zaznaczenie jak i odznaczenie
- wprowadzono możliwość przełączenia się na inny rozkład materiału niż ten zdefiniowany dla klasy/zespołu lekcji. System pozwoli na
taką operację jeżeli wykryje rozkłady materiału z tego samego przedmiotu:
- po kliknięciu w ucznia dodano w dolnej części podsumowanie punktów jego uwag
- wprowadzono komunikat informujący, że taka operacja jest niemożliwa w przypadku próby anulowania lekcji wprowadzonej przez moduł zastępstw
- w zakresie tematów (po kliknięciu przycisku "Temat"):
- na listach lekcji w menu "Lekcje" oraz "Różne Dzienniki->Wybór dziennika->Wybór przedmiotu":
- dla lekcji odwołanych ukryto linki umożliwiające ich kasowanie jeżeli zostały wprowadzone przez moduł zastępstw
- w dymkach informacyjnych dodano informacje czy dana lekcja została zapisana przez moduł zastępstw w przypadku lekcji z dzienników różnych
- w menu "Lekcje->Zestawienia lekcji":
- w zestawieniach lekcji wg znaczników oraz wg sal dodano tematy lekcji jeżeli zaznaczono opcję "wyświetlanie poszczególnych lekcji"
- dodano zestawienie moich lekcji nieuruchomionych uwzględniające dzienniki różne główne. Przy każdym typie zestawiania umieszczono ikony informacyjne pozwalające na pełne zrozumienie funkcjonowania opcji
- dodano opcję "Oceny->Zestawienie ocen" będące dla nauczyciela zestawieniem ocen klas w których uczy lub jest wychowawcą
- w opcji wpisywania ocen spoza lekcji/szkoły:
- dodano niezależną informację o ocenie przewidywanej z możliwością kliknięcia w nią, co spowoduje jej wczytanie do pola wystawiania oceny danemu uczniowi
- w przypadku systemu punktowego do statystyk brane są punkty ucznia niezależnie od klasy/zespołu, w jakim je otrzymał
- do słownika standardowych form pomocy dodano pozycję "Zindywidualizowana ścieżka kształcenia"
- w przypadku integracji z systemem mobiBiblioteka umożliwiono rezerwowanie książek w menu "Wiadomości->Biblioteka"
- w uruchomionej lekcji:
-
Panel rodzica, ucznia, użytkownika zewnętrznego
- w planie lekcji uwzględniono realnie wpisane lekcje tj. lekcje odwołane, zastępstwa, lekcje poza planem itd. nanosząc je na plan z odpowiednim ich oznaczeniem kolorem oraz etykietą. Taki układ jest domyślnie włączony, ale można go wyłączyć przyciskiem "Widok bez zastępstw", co spowoduje wyświetlenie tylko lekcji z planu. Opcji przełączania układu na ten moment nie ma w wersji mobilnej on-line
- w menu "Tematy" po wybraniu konkretnych zajęć dodano możliwość podejrzenia materiałów dydaktycznych/notatek dla uczniów związanych z konkretną lekcją
- wprowadzono możliwość usprawiedliwiania dla pełnoletnich uczniów pod warunkiem, że pozwoli na to dyrekcja w konfiguracji
- mechanizm bezpieczeństwa związany z automatycznym wylogowaniem po zmianie adresu IP został wzbogacony o sprawdzenie przeglądarki/urządzenia
- w menu powiadomień umożliwiono włączenie blokady otrzymywania powiadomień push w określonych godzinach
- w dolnej części interfejsu dodano możliwość przejścia do mapy strony
- zmodernizowano wybrane elementy interfejsu np. poprawiając ich przejrzystość
-
Panele wszystkich użytkowników
- we wszystkich przypadkach wprowadzania adresu e-mail dla użytkownika (utworzenie nowego użytkownika, edycja istniejącego użytkownika) wprowadzono zasadę, że taki adres staje się nieaktywny do momentu kliknięcia w link aktywacyjny na niego wysyłany. Link jest ważny 14 dni
- zmieniono formę wizualną profilu w górnym, niebieskim menu:
- w prawym górnym rogu jest wyświetlana rola zalogowanego użytkownika
- po najechaniu na rolę pojawia się:
- nazwisko i imię użytkownika
- nazwa szkoły jeżeli została zdefiniowana
- opcje: poprzednich lat, edycji profilu (dawniej "mój profil"), wylogowania
- docelowo dostępne będą jeszcze opcje szybkiego przelogowania się na dowolne swoje konto funkcjonujące w mobiDzienniku
- wprowadzono dodatkowe usprawnienia interfejsu systemu zgodne z wybranymi punktami WCAG