Wersja 18.0 - 21 stycznia 2025
-
Panel dyrektora
- w ramach modułu sekretariat wprowadzono funkcję "Kontrola dostępu do szkoły", która umożliwia kompleksowe zarządzanie dostępem do budynku szkoły oraz jej pomieszczeń bezpośrednio z poziomu dziennika. Szczegółowy opis modułu oraz wymagania można znaleźć w zakładce Sekretariat -> Kontrola dostępu do szkoły.
- w Księdze uczniów:
- wprowadzono możliwość zmiany szkoły podczas edycji wpisu
- dodano funkcję umożliwiającą dodanie ucznia z sekretariatu, który już figuruje w księdze uczniów (np. w celu uzupełnienia dokumentacji)
- udoskonalono interfejs w zakresie nawigacji i wyszukiwania informacji
- przeprojektowano przyciski w górnej części strony
- zmieniono sposób wyboru szkoły
- w opcji Zaświadczenia/Druki:
- wprowadzono zaświadczenia o spełnianiu obowiązku szkolnego
- dodano opcję wydruku zaświadczenia z podziałem uczniów na osobne kartki
- w opcji Listy uczniów umożliwiono uwzględnienie informacji o wzroście ucznia oraz wysokości podkolanowej.
- w zakresie legitymacji szkolnych:
- zaktualizowano generowanie pliku mLegitymacji szkolnych zgodnie z wymaganiami systemu edukacja.mobywatel.gov.pl,
- podczas generowania legitymacji szkolnych zrezygnowano z możliwości wyboru czcionki o rozmiarze 6 pt i wprowadzono rozmiar 8 pt
- podczas edycji/tworzenia formatów numeracji wprowadzono ostrzeżenie przed zbyt długim formatem numeracji (więcej niż 14 znaków)
- w zamówieniach legitymacji szkolnych wprowadzono:
- przycisk umożliwiający potwierdzenie odbioru legitymacji i ich zgodność z zamówieniem
- możliwość pobrania pliku xls z listą legitymacji
- w zakresie tworzenia/edycji planu lekcji:
- Wprowadzono graficzny edytor planu lekcji, umożliwiający jednoczesne uwzględnienie planów lekcji klas 4-8 szkoły podstawowej oraz klas 1-3.
- zmodyfikowano przyciski w opcji Plany -> Plany lekcji i dyżurów
- w edytorze standardowym planu lekcji:
- zmodyfikowano sposób wyboru dodatkowych nauczycieli
- umożliwiono zapis kilku lekcji na tej samej godzinie lekcyjnej
- dodano wyświetlanie lekcji, które są niezgodne z obowiązującym słownikiem godzin
- w zakresie wyjątków umożliwiono zaznaczenie lekcji zaczynając od wskazanego numeru tygodnia.
- Podczas dodawania nowego planu w opcji Plany -> Plany lekcji i dyżurów -> Dodaj nowy, wprowadzono możliwość skopiowania zablokowanych lekcji z wybranego zestawu przydziałów
- wprowadzono instrukcję "Edytor graficzny planu lekcji (edytor zablokowanych lekcji)"
- w zakresie automatycznego układania planu lekcji:
- wprowadzono edytor graficzny zablokowanych lekcji i dodano przycisk prowadzący do niego w opcji Plany -> Przydziały
- umożliwiono podgląd planu w trakcie układania
- wprowadzono wyświetlanie problemów i konfliktów w układanym planie
- umożliwiono zatrzymanie układania
- usprawniono algorytm układania planu lekcji pod kątem niwelizacji okienek nauczycieli
- w preferencjach globalnych umożliwiono ustawienie domyślnej preferowanej liczby okienek nauczycieli w tygodniu
- w preferencjach nauczyciela umożliwiono ustawienie preferowanej liczby okienek tygodniowo, różnej od wartości domyślnej
- w preferencjach globalnych dodano opcję: "Czy przy określaniu dopasowań nauczycieli do dyżurów uwzględniać lekcje w salach 'Lekcja online' i 'Materiały zdalne'".
- zaktualizowano instrukcje "Automatyczne układanie planu lekcji"
- w wydruku planu płachty dodano możliwość wygenerowania planu sal
- w opcji Raport obecności uczniów o godzinie pod tabelą dodano podsumowanie obecni/nieobecni/zwolnieni
- umożliwiono wprowadzanie sierpniowych oraz weekendowych dat początku roku szkolnego, a także weekendowych dat ostatniego dnia nauki
- zmodyfikowano sposób sortowania klas i zespołów - od teraz poziom “P” jest pierwszy w kolejności
- w imporcie uczniów z programu OSON Sekretariat Krakfin uwzględniono pole “data wydania legitymacji”
- wprowadzono możliwość oznaczenia uczniów klas końcowych, którzy mają zostać automatycznie przeniesieni do dziennika na kolejny rok szkolny. Takich uczniów należy najpóźniej początkiem lipca (przed uruchomieniem m nowego roku szkolnego) zaznaczyć w opcji: Zasoby -> Uczniowie -> Przeniesienie uczniów do kolejnego roku szkolnego.
- w przeglądzie lekcji uwzględniono uczniów nieaktywnych w klasie/zespole
- W opcji Zasoby -> Konfiguracje -> Ustawienia ogólne, dodano konfigurację “Czy zezwalać w nazwie przedmiotu na świadectwo na zapis z wielkiej litery”, domyślnie oznaczenie: nie.
- Do słownika rodzajów godzin niedostępności nauczycieli dodano pozycje: Praca w innej placówce, Inne obowiązki
- W zakresie drukowania przyszłych zastępstw uwzględniono nie tylko datę, lecz również czas rozpoczęcia lekcji planowanej/zastępowanej
-
Panel dyrektora i nauczyciela
- w przeglądzie planu lekcji uwidoczniono lekcje niezgodne z obowiązującym słownikiem godzin
- w opcji Uczniowie ze zdjęciami oraz w kartotekach uczniów zmodyfikowano format wyświetlanych zdjęć zgodnie z wymiarami do legitymacji szkolnych
- wprowadzono automatyczne obracanie zdjęć w kartotece ucznia.
- w dziennikach różnych umożliwiono dodanie/edycję dodatkowego zespołu bez konieczności wyboru uczniów
- podczas zakładania klasy lub zespołu o poziomie P zrezygnowano z automatycznego wybierania szkoły
- w module SPN uwzględniono uczniów nieaktywnych w danej klasie
- w wydruku dziennika klas 1-3 SP zaktualizowano wydruk nr 14d. W przypadku, gdy w SPN uczeń nie ma ustawionej realizacji religii lub brak jest wpisu w SPN, pole "Religia/Etyka" jest automatycznie uzupełniane znakiem „-” (np. Religia/Etyka: -).
- w wydruku dziennika nr 19 „Uczniowie wg nauki języków obcych” zmieniono sposób obliczania danych. Jeśli wprowadzono SPN, dane są wyliczane na jego podstawie, a w przypadku braku SPN - obliczenia odbywają się według dotychczasowych zasad.
- w szkołach dla dorosłych w klasach końcowych, w zestawieniach ocen końcowych uwzględniono oceny z poprzedniego semestru danego roku szkolnego
- zaktualizowano bazę podstaw programowych na podstawie najnowszych rozporządzeń MEN
- zaktualizowano bazę rozkładów materiału zgodnie z nowymi podstawami programowymi
- w wydruku dziennika klas 1-3 SP o nazwie Wydruk ocen cząstkowych z wybranych przedmiotów/obszarów edukacji, frekwencji, liczby uwag wprowadzono opcję: Oceny tylko z wagami powodującą, że dla ocen cząstkowych nie będą drukowane opisy, a jedynie wagi
- podczas próby zmiany imienia lub nazwiska w edycji konta wprowadzono ostrzeżenie, przypominające o zakazie przekazywania istniejącego konta innej osobie
-
Panel nauczyciela
- w zakresie arkuszy IPET:
- dla nauczycieli pedagogów pogrupowano arkusze wg klas, a następnie wg uczniów
- dla nauczycieli bez uprawnień pedagoga dodano sortowanie arkuszy na podstawie nazwisk i imion uczniów
- zwiększono limit wyboru podstaw programowych w rozkładzie materiału z 5 na 8
- w zakresie arkuszy IPET:
-
Panel rodzica, ucznia, użytkownika zewnętrznego
- zintegrowano mobiDziennik z mobiPortalem, umożliwiając zalogowanemu rodzicowi bezpośrednie przełączanie się do mobiPortalu za pomocą opcji w menu: Rodzic -> mobiPortal.
-
Panele wszystkich użytkowników
- zmieniono funkcję wklejania treści do wiadomości — hiperłącza są automatycznie konwertowane na tekst przedstawiający adres docelowy
- dostosowano system do wymogów rozporządzania z dnia 22 marca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. 2024 poz. 438) - począwszy od klasy IV szkoły podstawowej do średniej śródrocznych, rocznych i końcowych ocen klasyfikacyjnych ucznia i klasy oceny religii i etyki nie będą wliczane
- usprawniono działanie menu głownego